tisdag 8 augusti 2017

Stora små lögner


Efter att jag läst Liane Moriartys Öppnas i händelse av min död kastade jag mig på Stora små lögner och jag blev inte besviken. Moriarty är skicklig på att växla mellan flera karaktärer och väva ihop berättelsen. 

Madeleine är framåt och pratglad. Men är hon så lycklig som hon visar utåt? Hennes bästa vän Celeste tycks till ytan vara helt perfekt. Hon är vacker, glamorös och lyckligt gift. Det är i alla fall vad som syns. Jane är ung och ensamstående. Hon har nyligen flyttat till den australienska förorten Pirriwee där Madeleine och Celeste bor. Jane säger att det är för att de kommunala skolorna i området är kända för att vara bra. Men är det verkligen sanningen? Alla tre är mammor till barn som precis ska börja förskoleklass och de blir goda vänner. Bland föräldrarna i klassen finns också Madeleins exman Nathan och hans nya fru Bonnie. Under inskolningsdagen blir en av flickorna i klassen strypt vilket skapar osämja mellan föräldrarna. Janes son blir anklagad och föräldrarna bildar två läger. Under en av skolans anordnade, årliga föräldrakväll sker ett mord. Är det en konsekvens av det som sker i klassrummet? 

Varvat med mammornas olika vardag får man följa det som sägs i förhören i utredningen till morden. De som förhörs är de närvarande under kvällen, föräldrar och skolpersonal. Men ingen verkar sett något. 

Jag sträckläste Stora små lögner och kan verkligen rekommendera den. Den finns hos Adlibris, Bokus och CDON. Efter att jag läst boken såg jag även tv-serien med samma namn. Den finns på HBO och är även den mycket bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar