onsdag 2 augusti 2017

Allt jag önskade

Ni som tittar in här med jämna mellanrum vet att jag gillar Lucy Dillons böcker. När jag läser de sista sidorna i Allt jag önskade infinner sig precis samma mysiga känsla som jag förväntar mig av hennes böcker. Det är trygg feelgood!

Caitlins äktenskap knakar i fogarna och hennes två barn (Joel och Nancy) kommer emellan. Hennes och maken, Patricks gemensamma barn, Nancy som är fyra år, slutar plötsligt att prata. När separationen är ett faktum kommer Caitlin och Patrick överens om att träffas på en gemensam plats varannan helg tillsammans med barnen för att de ska vänja sig. Platsen blir hemma hos barnens faster Eva. Eva är änka och bor tillsammans med sina två hundar Bumble och Bee i Longhampton.

Det är just lilla Nancy och hennes känslor som jag fångas av. Anledningen till att hon slutar prata är självklar för mig som läsare, men de vuxna i boken förstår ingenting. Barnperspektivet finns hela tiden med som ett tema i bakgrunden av berättelsen, något som skiljer den här boken lite från Dillons tidigare. Patrick tycker att Nancys tystnad är ett stort problem. Han skyller det på Caitlin och hon på honom. Storebror Joel kämpar också med att hjälpa sin lillasyster. Han för ofta hennes talan.

Precis som Lucy Dillons tidigare böcker kan jag rekommendera denna! Allt jag önskade finns hos Adlibris och Bokus.


Tidigare läst av författaren: 
Hundar, hus och hjärtats längtan
Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
Hundra omistliga ting
Tango för vilsna själar
Och så levde de lyckliga
När livet börjar om




2 kommentarer:

  1. Jag gillar också Dillon men den här har jag inte hunnit läsa än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du den framför dig! 👍

      Radera