tisdag 2 augusti 2016

Min fantastiska väninna


Jag kan inte sätta fingret på vad som är så bra med Min fantastiska väninna. Men Elena Ferrante (som är en preudonym) har skrivit en fantastisk livskrönika om vänskap. Min fantastiska väninna är del ett i en serie om fyra böcker och jag längtar efter nästa del kommer ut. 

Att läsa är att resa och i den här reser vi till 50-talets Neapel. Boken berättas i jag-form av Elena. Det handlar om hennes och hennes väninna Lilas uppväxt och deras relation. Elena fascineras av och fruktar Lila. Första boken behandlar deras uppväxt, deras första skolår och kärlekar. När boken avslutas med en annorlunda form av cliffhanger är väninnorna i mitten av tonåren. 

Om jag ska säga något negativt om boken så är det alla namnen. I början av boken finns ett gediget persongalleri men eftersom jag läser e-bok måste jag pillra på några tekniska funktioner innan jag kommer dit. 

Vill man läsa den här finns den hos BokusAdlibris och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar