måndag 14 september 2015

Krigsdagböcker 1939-1945

Krigsdagböcker 1939-1945 är Astrid Lindgrens dagboksanteckningar som hon förde medan Andra världskriget rasade ute i världen. Hon skriver om kriget som hon följer via media men också den inside-information i form av brev. Hon får ta del av dem genom sitt jobb som anställd hos Allmänna säkerhetstjänstens postkontrollanstalt (PKA).  Varvat med dokumentationen över kriget får man som läsare också ta del av Astrids vardag. Hon skriver om barnens välmående och motgångar, hur hon handlar ransoner och vad hon tänker om det. Något som genomsyrar boken är hur tacksam Astrid är över att hon lever i ett land där det inte är krig när i princip hela världen brinner.



Vill du köpa boken finns den att köpa på Bokus eller Adlibris. Jag lånade min på biblioteket på ett korttidslån. Jag kan förstå att boken är eftertraktad. Det är en bok skriven av en av våra mest omtyckta författare med ett innehåll som gör den aktuell även idag. Att människor kan vara så grymma mot varandra är en fråga som Astrid ställer flera gånger.


3 kommentarer:

  1. Jag såg dokumentären om Astrid som var i några delar riktigt intressant. Kan tänka mig att boken går in i mer detalj. Kul att läsa dina tankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gjorde den, men den här fokuserar ändå på en så liten del av hennes liv så jag gillade biografin över henne mer :-)

      Radera
  2. Åh, vill verkligen ha denna! Såg en dokumentär om Astrid Lindgren på SVT förra året och har varit så "inne i" henne sedan dess!

    SvaraRadera