söndag 20 september 2015

Askungar

I min jakt på spännande deckare och kriminalromaner har jag fortsatt att utforska Kristina Ohlssons författarskap. Tidigare i somras läste jag både Lotus blues och Mios blues. Två böcker jag blev fullkomligt uppslukad av. De båda böckerna har en rätt grisig manlig huvudkaraktär. Även i Askungar som är Kristina Ohlssons debut finns den ingrediensen med. Men det är inte han som står i centrum. Jag syftar här på en av utredarna och inte på förövaren. Boken är del ett i en serie om Fredrika Bergman. Fredrika Bergman är ingen polis utan en civilanställd utredare. Hon arbetar under kommissarie Alex Recht tillsammans med kriminalinspektör Peter Rydh. Tillsammans tar de sig an ett fall med en galen seriemördare.

Boken börjar med att en liten flicka försvinner spårlöst från ett X2000-tåg. Man misstänker genast hennes egen pappa och lägger alla resurser på att lokalisera honom. Samtidigt håller sig en kvinna gömd. Hon vet varför flickan är bortrövad. Den hon gömmer sig för är mannen som hon till en början trodde var hennes räddare men som nu visar sig vara ondskan personifierad.

Böcker där barn far illa kan vara svåra att läsa tycker jag. Det här är en bok där det oskyldiga utsätts för ren ondska vilket gör att jag måste lägga ifrån mig boken ibland. Kristina Ohlsson är en skicklig författare. Hon presenterar en pusselbit i fallet i taget. Samtidigt väver hon ihop bokens alla karaktärer och låter deras livsöden korsas.

Jag kommer att fortsätta läsa böckerna om Fredrika Bergman då Ohlsson skriver spännande, lättläst och med ett högt tempo. Det gillar jag.Vill man läsa mer om böckerna eller köpa dem finns de på Bokus och Adlibris. Själv ska jag införskaffa mig del två Tusenskönor till min läsplatta och återigen försvinna in i Ohlssons värld.


3 kommentarer:

  1. Jag gillade verkligen Askungar läst oxå bok två har två böcker yll hemma som jag ännu inte läst. Rappt skrivet men otäck historia.

    SvaraRadera
  2. Jag känner att jag verkligen borde testa hennes deckare :) Hör så mycket bra om dem och jag har läst hennes ungdomsböcker och gillat dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ungdomsböckerna verkar också spännande ☺

      Radera